6599625783912125640
خطاب به مسئولین
مهر ۱۳, ۱۳۹۴
6599625783912125640
خطاب به ملت
مهر ۱۳, ۱۳۹۴

خطاب به معلمین

6599625783912125640

 

اگر شاگرد را دوست داشته باشید، برای رفتن به کلاس، لحظه‌شماری می‌کنید

شهید غلامرضا نجف‌پور

  • امّا معلّمین گرامی، … اگر شاگرد را دوست داشته باشید و با دیدِ رحمت به آن‌ها نگاه کنید، آن وقت، چهرۀ معصوم هر کدام از آن‌ها باعثِ شیرینی زندگی می‌شود و آن وقت است که برای رفتن به سرِ کلاس، لحظه‌شماری می‌کنید و در کنارِ محصّلین، احساسِ آرامش می‌کنید و هیچ لحظه‌ای را شیرین‌تر از زمانی که سر کلاس هستید نمی‌دانید.[۱]

 

الگوی خود را معلّمِ شهید، مطهری قرار دهید

شهید نقی پازوکی دهقانیان فرد

  • الگوی خود را از معلّم شهید، مطهّری و سایر معلّمین که الگو بوده‌اند بگیرید…. و دیگر اینکه در مطالعۀ کتب غیر درسی کوشا باشید، در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، تاریخی و دینی مطالعه کنید.[۲]

 

ای علما، زکات علمتان را بپردازید

شهید احمد امامی بافرانی

  • جامعۀ اسلامی باید از نظر اخلاقی، پیشرفت علمی و صنعتی و عدالت، نمونه باشد. باید علما زکات علمشان را بپردازند و دانش‌آموزان و اقشار مردم از وجود آن‌ها استفاده نمایند.[۳]

 

ای فرهنگیان، تاکنون هر چه کشیده‌ایم، از عدمِ شناخت فرهنگ بوده

شهید خلیل نقی‌زاده

  • تنها توصیه‌ام که روی آن تأکید می‌کنم به همۀ برادرانی که در سنگر علم و دانش تلاش می‌کنند، این است که فرهنگ را زنده نگه دارند زیرا که تاکنون هر چه کشیده‌ایم، از عدمِ شناختِ فرهنگ بوده و ابرقدرت‌ها خوب، این مسئله را درک کرده‌اند که تنها راهِ ابتذال ملّت‌ها، از بین بردنِ اصالتِ فرهنگی آن‌هاست چنانکه در دورانِ رژیمِ سابق، مسئله به عنوانِ سنگرِ علم و دانش مفهومِ اصلی خود را از دست داده بود.[۴]

 

ای فرهنگیان، مراقبِ خطوط فکری دشمنان باشید

شهید نصرالله اسکندری

  • امّا شما عزیزانِ دانش‌آموزان و شما دبیران و استادان گرامی، مواظبِ خطوطِ فکری که دشمنانِ قرآن در مدارس می‌خواهند القا کنند، باشید و نگذارید خدای ناکرده، در بین شما رخنه کنند و درون شما را بپوسانند و شما را بی‌تفاوت و بی‌محتوا بار آورند که اگر چنین شود آغاز بدبختی و فلاکت می‎‌باشد.[۵]

 

ای معلّم، سعی کن جوهرۀ وجودی شخص را به او بشناسانی

شهید حسن نیلیه بروجنی

  • اگر جوهرۀ وجودی شخص را به او شناساندی و مقامِ انسانی‌اش را به او شناساندی، او خود حرکت می‌کند و با حرکتِ خویش به نیازهای ناشناختۀ خویش می‌رسد، ولی اگر نتوانستی ارزش‌ها را بشناسانی، هر چه می‌خواهی سخنرانی کن و شعار بده، همگی مانند کفِ روی آب است، چون سرچشمه کف آلوده است.[۶]

 

ای معلّمان، آیا می‌دانید پرورش‌دهندۀ نسلی از انقلاب هستید

شهید مهدی بخشایش

  • ای معلّمان مملکت و امیدهای آیندۀ مملکت برای شکوفایی نونهالان انقلاب، آیا می‌دانید که پرورش‌دهندۀ نسلی از انقلاب هستید که فردا سنگینی ادامۀ راهِ انقلاب و مسئولیّت طاقت‌فرسای خونِ شهدا بر عهدۀ آن‌هاست؟ پس خود دانید که چگونه با این عزیزان و غنچه‌های نوشکفته رفتار کنید و چگونه پیام حقیر را به آن‌ها برسانید که خوب درس بخوانند و از همین اوّلِ زندگی، دل‌هایشان را که صاف و صیقلی است، با خواندنِ قرآن و دعا [و] عمل به احکام اسلام، همچنان صاف نگه دارند و قدرِ زندگی کردن در زیرِ چترِ اسلام را بدانند.[۷]

 

ای معلّمان، با اخلاقِ حسنه بچّه‌ها را ارشاد کنید

شهید محمّدرضا کاظمی

  • شهید نوروزی در سرِ کلاس ریاضی در اوایل جنگ و انقلاب، مثال‌های خود را با شهید و شهادت بیان می‌کرد، او هم در جبهه و هم در امرِ کلاس و محلّ کار خود، با اخلاق حسنه‌اش بچّه‌ها را ارشاد می‌کرد.[۸]

 

ای معلّمین، داوطلبانه به روستاهای محروم بروید

شهید علی بلندبالا

  • … و امیدوارم دواطلبانه، به روستاهای محروم رفته و علاوه بر تدریس، در ده نیز کار کنید و روستاییان عزیز ما را که سال‌ها در جهل به سر می‌بردند، ارشاد نمایید و رهرو حقیقت باشید.[۹]

 

ای معلّمان، همه‌اش نگویید که کتاب باید تمام شود

شهید تقی جوکار

  • برادر و خواهر، اگر پاک و تزکیه نشوید، نمی‌توانید روی دانش‌آموزان اثر بگذارید زیرا آنچه از دل برآید بر دل نشیند. همه‌اش نگویید کتاب باید تمام شود، اگر کتاب به تنهایی تمام شود، این می‌شود تخصّصِ بدون ایمان و می‌شود آن جوانی که ناجوانمردانه، بمب روی سر مردم می‌ریزد و از همه مهم‌تر، قرآن می‌فرماید: «وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الحْکْمَه»[۱۰]، آن‌گاه خود می‌توانی روی کاری که انجام داده‌ای حساب کنی و بگویی من چند دانش‌آموز ساختم که علم را در راهِ آزادی انسان‌های تحتِ ستم و عدالتِ جهانی به کار می‌بَرد.[۱۱]

 

ای معلّمین، با همکاران، برخوردی اسلامی داشته باشید

شهید عبدالله سلطانی مطاع

  • … و مهم‌ترین صحبتِ من نسبت به شماها این است که به شغل مرّبی‌گری به عنوان یک رسالت بنگرید و با همکاران، برخوردی اسلامی و جاذبانه، نه دافعانه داشته باشید.[۱۲]

 

ای معلِّمین، حرکاتتان سنجیده باشد

شهید علی حیدری‌پور

  • برادران و خواهران، تمام حرکات شما باید سنجیده باشد چون دانش‌آموز، معلّمِ خودش را دوست دارد و سعی می‌کند که کارهایش را تکرار و تقلید کند، پس اگر شما کاری خلاف اسلام انجام دهید و دانش‌آموز از شما یاد بگیرد مسئولِ انحراف او شما هستید و باید در روزِ قیامت، جوابگو باشید.[۱۳]

 

با طهارت، کار کنید

شهید محمّدعلی جعفریان قهفرّخی

  • عزیزانِ فرهنگی، … سعی کنید همیشه با طهارت سرِ کار خود حضور پیدا کنید تا روحِ معنویّت در حینِ کار به شما دست بدهد و بیشتر به یاد خدا باشید.[۱۴]

 

برادران و خواهرانِ فرهنگی، از بی‌تفاوتی‌ها دوری کنید

شهید نعمت‎‌الله رجبی

  • از برادران و خواهران فرهنگی‌ام تقاضا دارم در نشر فرهنگِ اسلامی در محیطِ کارِ خود کوشش نمایند تا جامعۀ سالم و ایده‌آل اسلامی داشته باشیم. از بی‌تفاوتی‌ها دوری نمایید.[۱۵]

 

تعلیم و تربیت در کنار هم

شهید سیّد محمود افتخاری

  • اگر تعلیم و تربیت را با هم و در کنارِ هم به متعلّمین خویش نیاموزید، سختیِ حساب را نمی‌توانید تحمل کنید.[۱۶]

 

جبهۀ شما معلّمین، مدرسه است

شهید حسن بدیع‌زاده

  • جبهۀ شما مدرسه است و اسلحه‌تان قلم و ارزشِ آن بالاتر از همه چیز است.[۱۷]

 

چگونگی رفتار با دانش‌آموزان

شهید سیّد محمود افتخاری

  • این فرزندان در پیشگاه خدا از شما شکایت خوهند کرد، اگر ذرّه‌ای کوتاهی کنید. با بچّه‌ها مهربان و دوست باشید، امّا از شوخی با آن‌ها سخت پرهیز کنید. آنان را به علم و عمل تشویق کنید و خود نیز الگوی آنان باشید. معلّمین، علم و ایمان و استوانه‌های تقوا را به ایشان بشناسانید تا از زندگیِ آن‌ها درس بگیرند. «انسان‌های کامل خلقت» را برایشان تشریح کنید. الگوهای خدایی، پیامبران، علیهم السّلام، فقها و علما را به آنان بشناسانید. باید شما تحوّلی عظیم در نسلِ آینده به وجود آورید. همۀ آنان که کوتاهی کنند، سخت مجازات خواهند شد و حتماً پشیمان و پریشان محشور خواهند شد.[۱۸]

 

حقایق را آن‌طور که هست به دانش‌آموزان ارائه دهید

شهید علی سرداری عمیدآبادی

  • چگونگی جامعۀ اسلامی ما به نوع عملکرد شماها بستگی دارد و شما حقایق را آن‌طور که هست به دانش‌آموزان ارائه دهید. فردا در پیش خداوند تبارک و تعالی شماها بیشتر از همه مسئول هستید[۱۹]….

 

دانش‎‌آموزان را با اسلام آشنا کنید

شهید ناصر اخوان

  • پیامِ دومِ من به همکارانِ فرهنگی، برادران و خواهرانِ فرهنگی: شما در موقعیّتی هستید که باید دانش‌آموزان و نونهالانِ انقلاب را هر چه بیشتر با مسائلِ اسلام و قرآن آشنا سازید و برای آن‌ها از مکتبِ اسلام، شهادت، شهامت و شجاعت بگویید و اسلام را به آن‌ها تدریس کنید و با رفتارتان و عملتان به دانش‌آموزان، اسلام [را] بیاموزید و خودتان الگویی از اسلام باشید. همین‌طور مثل پیغمبر اسلام، ﷺ، یک آموزگار باشید و این رسالتِ سنگین را اگر به خوبی انجام دادید، بزرگترین جهاد را کرده‌اید که با خیانتِ آمریکا و صدّام هم قابل مقایسه نیست.[۲۰]

 

رسالتِ بزرگِ معلّمان

شهید عبدالله آزادی‌بخش

  • سخنی هم با برادران و خواهرانِ معلّم دارم: ما از خون و ثروتِ همین مستضعفین استفاده کرده و درس خواندیم و با خون همین شهدا از زیرِ بار ذلّت فرهنگی شرم‌آور، نجات پیدا کردیم، رسالت بزرگی داریم؛ چه خوب است خداشناس باشیم و شکرگزار و با جان و دل به این فرزندان و نور چشمانِ امّت مسلمان، درسِ خداپسندانه دهیم، انقلابی در درون خود به وجود آوریم و بعد شروع به اصلاحِ این نوباوگان نماییم و به جای غیبت نمودن به اصلاحِ همکاران خود برآییم.[۲۱]

 

علم بدون ایمان، مفت است

شهید اکبر باباجانی ریزی

  • این نونهالانِ مردم را که امانتی هستند در دست شما، در هر دو بعدِ تعهّد و تخصّص رشد دهید که علم بدون ایمان مفت است و نمی‌ارزد، و آن‌ها را سرباز اسلام بار بیاورید و آگاه باشید بر طبق روایت «مَن‏ عَلّمنی‏ حَرفاً، فقد صَیَّرنی عبدا»[۲۲] اجر کارتان بیش از اندازه است و برعکس، اگر فردی را ناقص تربیت کنید اثرش دائم در اجتماع است.[۲۳]

 

مبادا کسی از شما از سوراخ‌های ریزِ غربالِ انقلاب بیرون رود

شهید سیف‌الله سینجلی

  • عزیزان من (فرهنگیان)، مبادا در بین شما کسی [از] سوراخ‌های ریزِ غربالِ انقلاب بیرون رود و مارَکی در قلب و خونشان بچسبد، تا دیر نشده، باید تجدید نظر کنند.[۲۴]

 

مبادا معلّمین بدونِ ذکرِ بسم الله، کاری انجام دهند

شهید میکائیل کاظمی اردبیلی

  • مبادا بدونِ ذکرِ کلمۀ مبارک و حکیم «بسم الله» کاری انجام دهند. سفارش می‌کنم قبل از اینکه شغل مقدّس معلّمی را انتخاب کنند، خود را اصلاح کنند که گامِ اوّل در تدریس است.[۲۵]

 

مبارزه در جبهۀ فرهنگی بسیار از مبارزه در صحنه‌های پیکار، مشکل‌تر است

شهید یونس تیغ‌زن

  • برادران عزیز(فرهنگی)، شما که در حال حاضر در سنگرِ مبارزه با جهل و نادانی قیام کرده‌اید، مسئولیّتِ شما خیلی سنگین‌تر و سخت‌تر است از ماهایی که به جبهۀ نور علیه ظلمت روانه می‌باشیم، زیرا مملکتی که از نظرِ فرهنگی وابسته باشد و استقلال فرهنگی نداشته باشد، با اینکه در جنگ یا در صحنه‌های پیکار پیروز می‌شود، [امّا] این پیروزی نوبتی خواهد بود.[۲۶]

 

معلّم باید به تمام ناراحتی‌های تک تکِ دانش‌آموزان آگاه باشد

شهید سیّد صفی‌الدّین صفوی

  • برادران و خواهرانِ معلّم، آخر چقدر در خواب باشیم و باز هم در فکرِ رفاه خود باشیم و به ساعت نگاه کنیم و هر موقع که چند دقیقه هم وقت مانده، کلاس را ترک کنیم، آخر مگر چقدر در این دنیای فانی خواهیم ماند؟ سخنم با آن بی‌تفاوت‌هاست و با آن رفاه‌طلب‌هاست. معلّم باید به تمام ناراحتی‌های تک تکِ دانش‌آموزان آگاه باشد و خود را جدا از آنان نداند و غمخوارِ محصّل باشد.[۲۷]

 

معلّم، جامعه و جهان را سازنده است

شهید رضا همّتی

  • [معلّم] جامعه و جهان را سازنده است، پس یا برای ابقای خود در این پست، دانش‌آموز و آموزگار مکتب عالیۀ قرآن و اسلام باشید یا در پست دیگری قرار گیرید که حداقل با ساختِ انسانیّت کم‌رابطه باشید.[۲۸]

 

معلّمی شغل نیست

شهید غلامحسین عاطفی‌نژاد

  • امّا تذکّراتی [را] خدمتِ برادرانِ معلّم و این برادرانی که پای در جای پیامبران گذاشته‌اند با تمامِ اعتقادم می‌دهم که معلّمی شغل نیست، بلکه یک تکلیف است؛ همان تکلیفی که انبیا بر دوش داشتند و باید معلّمینِ محترم توجه داشته باشند که رضای خداوند در این است که با تمامِ وجود برای هدایتِ دانش‌آموزان، این امیدهای آیندۀ مملکت تلاش کنند و خود را، هم از جنبۀ معنوی و اعتقادی و هم از جنبۀ تخصّصی و علمی بارور کنند.[۲۹]

 

مکمل‌های علم و سلاح

شهید فرزاد شفیعی سروستانی

  • (ای معلّمان)، علم را با عمل و سلاح را با صلاح تحصیل کنید. شما آتیه‌ای درخشان و افقی روشن برای وطنتان خواهید بود و نقطۀ عطفی در راهِ تغییرِ اخلاقیّات منفی در جامعه‌اید.[۳۰]

 

نقشِ معلّم در جامعۀ انقلابی

شهید محمّدرضا گلبینی‌مفرد

  • نقشی که یک معلّم در یک جامعۀ انقلابی دارد، نقشِ مهمّی در چگونگی طرز تفکّر و حرکتِ یک جامعه به سوی حق و یا به سوی باطل است زیرا تربیت دو جنبه دارد یا مثبت و سازنده یا مفید.[۳۱]

 

وظیفۀ یک معلم، هدایتِ جامعه، آن هم به سوی الله

شهید حسن جعفری

  • تو ای همکار عزیز، قدری به وظیفۀ خود بیندیش و ببین چه وظیفۀ سنگینی بر دوش داری؛ هدایتِ جامعه، آن هم به سوی الله، پس خود را مجهّز به علم و تقوی کن تا بتوانی این مملکت را اصلاح کنی و بدان که در مقابل این همه خونِ به ناحق ریخته، مسئولی.[۳۲]

 

یک توصیه به فرهنگیان

شهید بیژن آبگون

  • شما همکاران عزیز هرهنگی، در سنگرِ مدارس و اداره و در امرِ تعلیم و تربیّتِ نونهالان کوتاهی نفرمائید [زیرا] حضرت امام شغلِ مقدّسِ شما، معلّمین را در حدّ انبیا توصیف فرموده‌اند. امید است در آینده از دانش‌آموزان عزیزی که در اختیار دارید انسآن‌ها یی همچون شهید بهشتی و رجایی و باهنر و غیره تحویل جامعه بدهید.[۳۳]

 

یک معلّمِ خوب، نود درصدِ حرفه‌اش معلّمی است

شهید علی بیژن کوچی

  • یک معلّمِ خوب معلّمی است که دست کم، نود درصدِ حرفه‌اش شغل معلّمی باشد و ده درصد، به فکرِ خودش باشد و همچون شمع بسوزد و به محرومان روشنایی بدهد.[۳۴]

 

یک وظیفۀ مربّیان تربیتی

شهید یوسف براهنی‌فر

  • بر مربّیانِ تربیتی است که با رفت و آمد به خانۀ دانش‌آموزان و بالعکس، حالتِ صفا و صمیمیّت و برابری و برادری را تقویت کنند.[۳۵]

 

[۱] . امیدی، رسولان آشنا، دفتر پنجم، ص۶۱

[۲] . همان، ص۳۳

[۳] . امیدی، رسم دوستی، دفتر ششم، ص۱۰۰

[۴] . امیدی، رسولان آشنا، دفتر پنجم، صص۷۷ـ۷۸

[۵] . همان، ص۲۴

[۶] . امیدی، رسولان آشنا، دفتر پنجم، صص۷۱ـ۷۲

[۷] . همان، ص۳۰

[۸] . همان، ص۷۰

[۹] . امیدی، رسولان آشنا، دفتر پنجم، ص۳۱

[۱۰] .جمعه/۲، و آن‌ها را تزکیه می‌کند و به آن‌ها کتاب و حکمت می‌آموزد.

[۱۱] . امیدی، رسولان آشنا، دفتر پنجم، ص۶۶

[۱۲] . همان، ص۴۶

[۱۳] . امیدی، رسولان آشنا، دفتر پنجم، ص۴۲

[۱۴] . همان، ص۳۷

[۱۵] . همان، ص۷۶

[۱۶] . همان، ص۲۶

[۱۷] . امیدی، رسولان آشنا، دفتر پنجم، ص۳۰

[۱۸] . همان، صص۲۶ـ۲۷

[۱۹] . همان، ص۴۶

[۲۰] . امیدی، رسولان آشنا، دفتر پنجم، صص۲۲ـ۲۳

[۲۱] . همان، صص۲۱ـ۲۲

[۲۲] . سلیمانی آشتیانی، مجموعه رسائل در شرحِ احادیثی از کافی، ج۱، ص۳۲۱

[۲۳] . امیدی، رسولان آشنا، دفتر پنجم، ص۲۹

[۲۴] . همو، رسولان آشنا، دفتر پنجم، ص۴۸

[۲۵] . همان، ص۷۱

[۲۶] . همان، ص۳۵

[۲۷] . امیدی، رسولان آشنا، دفتر پنجم، ص۵۱

[۲۸] . همان، ص۸۲

[۲۹] . همان، صص۵۲ـ۵۳

[۳۰] . امیدی، رسولان آشنا، دفتر پنجم، ص۶۹

[۳۱] . همان، ص۵۸

[۳۲] . همان، ص۳۷

[۳۳] . همان، ص۲۱

[۳۴] . امیدی، رسولان آشنا، دفتر پنجم، ص۳۲

[۳۵] . همان، ص۳۱

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>